måndag 9 juli 2012

Sommaren vill sig inte riktigt!

Men det har du väl märkt. Bara enstaka dagar skiner solen som den ska från molnfri himmel. Men inte ska jag klaga vi har det väldigt skönt ändå och har gjort trevliga saker - därav bloggtystnaden - har till exempel haft sköna roliga dagar hos vänner i Källvik. Och där strålade den där solen ordentligt en av dagarna och vi kunde njuta av värmen och få lite färg. Säga vad man vill, men det bruna fräschar upp. Här hemma har vi gott sällskap av Ettan och Tvåan och goda grannar och svarta Signe, simmar, promenerar äter god mat och dricker rosé nästan varje dag - leker Almedalen, där lär det ju vara omsättning på roséflaskorna. Underhållningen står två måsungar för som springer omkring på strandpromenaden och på vår gård väl bevakade av högljutt skränande föräldrar som flyger runt våra huvuden eller håller uppsikt från taket.
Mås har vi, änder har vi, några svanar har vi också men väldigt få svalor. Och gäss förstås. Fisket inte så bra som förut i vår vik säger dom som fiskar. I Tjust skärgård var man faktiskt lite oroliga för att fågelbeståndet sjunkit så mycket - nästan inga sjöfåglar och inga svalor. Och visst är det lite bekymmersamt när naturen inte uppför sig som den ska. Vad har vi gjort?
Sur är jag på posten, skitposten. Jag väntar på nya brillor som är skickade den 3 juli och idag är det den 9:e.
Och nu kom det ett meddelande att "ett fel uppstod när jag försökte publicera detta inlägg - jag har INTE försökt publicera. Men nu ska jag försöka, få se om det bli streck igen.  

1 kommentar:

  1. Sommaren 2012 kommer nog inte att hamna i toppen på solligan, möjligen regndito, men halva sommaren är ju kvar så man får väl leva på hoppet.

    Jag kan tala om var svalorna finns. Dom är hos oss i Norrlångträsk. På ett av våra hus finns det 8 bon på vardera gavel! Det blir 32 vuxna svalor och med tanke på den myggmängd sommaren har presterat så kommer det att bli en drös med ungar från dessa bon. Sen brukar det husera flera svalor i fuset (lagår´n) men dom är svårare at hålla reda på. Det gäller ju att det finns möjlighet för dom att bygga sina bon, annars drar dom nog vidare. Många vill ha svalorna i sin närhet men absolut inte deras bon med allt vad det innebär av fågelspillning.
    Hoppas att sakerna går din väg i dag!

    SvaraRadera