tisdag 17 juli 2012

Halvklart till mulet, regn och åskskurar.

Kom med något annat alla väderprofeter! Igår tog ni fel - moln javissst men vita ulliga och däremellan strålande blått. Dukade ute för våra kära lunchgäster och det kändes härligt, det är inte ofta vi kan det denna sommar. Men ibland fixar det sig. Och mornarna är mestadels väldigt fina.
Något som däremot gör mig lite smågalen är datorn - så seg, så seg, så seg. Den är visserligen tämligen åldrig men jag tror nog att det beror på leverantören. Och det är inte precis första gången. Trean kom  hem till oss igår för att hans dator var seg, men vi har samma leverantör så troligtvis ligger felet där. Det måste det göra eftersom både hans och vår dator fungerar hyfsat bra emellanåt eller oftast. Nu ger jag upp.

1 kommentar:

  1. Med risk för att "sätta myror i huvudet" på dig har du här några funderingar: Eftersom det är datorns processor som bestämmer hastigheten, tror jag inte att segheten bara beror på leverantören. Tele2 har ju 4 paket: small, medium, large och XL. Själv har jag Bahnhof bredband motsvarande small.(ca 5,3 MB/sec). Betalar 79 kr/mån. Kolla på avtalet vilket paket ni har.

    Försök också några saker:

    1) Kolla datorns processor. Min har kapacitet: hårddiskar enhet c: 146 GB
    och lokal enhet systemenhet 1,46 GB. För att se datorns kapacitet klickar man bara på ikonen Dator på skrivbordet och läser vad det står.

    2) Ev byta webläsare: Många påstår att chrome är snabbare. Länk:https://www.google.com/chrome/index.html?hl=sv&brand=CHMB&utm_campaign=sv&utm_source=sv-ha-emea-sv-sk&utm_medium=ha

    Jag har ingen spec utbildning på det tekniska, vi hade tillgång till datatekniker, men något var jag tvungen att veta. Jag lärde eleverna t ex underhåll av datorn, att ta bort cockies och att diskfragmentera med en månads mellanrum.

    1) Ta bort cockies har jag mailat om förut. Start, Inställningar, Kontrollpanelen, Nätverk o Internet, Internetalternativ osv.


    3) DiskDEfragmentera
    Vad är en diskdefragmentering
    Diskdefragmentering beskriver processen där fragmenterade filer på datorns hårddisk samlas ihop.
    Fragmentering uppstår med tiden på en hårddisk när du sparar, ändrar och tar bort filer. Ändringarna av en fil sparas ofta på en annan plats på hårddisken än originalfilen. Ytterligare ändringar av filen sparas i sin tur på andra platser på hårddisken. Med tiden blir både filen och hårddisken fragmenterad och datorn blir långsammare, eftersom den måste söka på många olika ställen för att öppna en fil.
    Diskdefragmenteraren är ett verktyg som ordnar om data på hårddisken och samlar ihop filer på datorn, så att den fungerar effektivare. I de flesta versioner av Windows körs Diskdefragmenteraren efter ett schema så du behöver kanske inte komma ihåg att köra den manuellt, men du kan ändra schemat och starta den manuellt
    Diskdefragmenteraren kan behöva allt från flera minuter till några timmar för att slutföras, beroende på hur stor och fragmenterad hårddisken är. Du kan fortsätta att använda datorn under defragmenteringsprocessen.

    Klicka på Start – Program – Tillbehör – Systemverktyg – Diskdefragmenterare. Klicka i dialogrutan på Fortsätt. Låt datorn stå på utan att göra något annat tills det är klart.

    Hemma hos Maria är det segt också, oftast beroende på att de har för många hämtade program.

    Är till och från i olika hus den här veckan. Du vet att jag har CD:N Himmel över London liggande på byrån hemma.
    Ha det gott!

    SvaraRadera