tisdag 8 maj 2012

Rosta aldrig knäckebröd i brödrosten!

Jag har gjort det många gånger och det har gått bra.
Bara några sekunder och brödet är sprött och fint.
Idag gick det inte bra eftersom jag samtidigt var uppmärksam på något helt annat.Glömde totalt bort vad jag höll på med. Och det rörde sig om ögonblick.
Plötsligt osar det till, jag vädrar och vänder mig om -  brödbitarna i ljusan låga.
Flammor slår upp.
Dramatik i kvadrat! Tackar min lyckliga stjärna att jag var kvar i köket.
Sinnesnärvaro? Ja faktiskt!
Slet ur sladden och kastade den brinnande rosten i diskhon
och kvävde elden med vatten.
Kanske jag BORDE ha gjort något helt annat. Kanske var det vansinnigt dumt att spola vatten.
Jag vet inte. Men sladden var ju ur. Och det gick ju bra. Brödrosten fräste och flammorna slocknade
Trots ihärdig vädring luktar det fortfarande efter flera timmar brinnande brödrost i vårt hem.
Aldrig mer ska jag stoppa knäckebröd i brödrosten!
Däremot ska jag köpa en ny.
Rosta ALDRIG knäckebröd i brödrosten! Lova mig det! Och gör du det, så stå kvar och passa. Strunta i att noppa vissna pelargoner i köksfönstret några meter bort - det var vad jag min idiot höll på med.

2 kommentarer:

  1. Oj då Ulrika! Vilken osis🙉. Själv kan jag säga att jag har rostat knäckebröd hela mitt liv och aldrig har detta inträffat! Jag hoppas att du har kommit över denna händels och fortsätter rosta knäckebrö i framtiden. Keep on roasting n’ toasting!

    SvaraRadera
  2. Synd att jag inte läste detta innan jag gjorde precis samma sak...

    SvaraRadera