måndag 16 april 2012

Slottsträdgården Ulriksdal

är ett underbart ställe för att inte säga smultronställe för blomsterälskare. Jag blir hagalen. men är väl medveten om att jag inte har plats med så mycket som jag skulle vilja. Växtintresset, nöjet att vårda har ökat och fingrarna har blivit grönare. Blomstren gillar mig mycket bättre nu än förr. Dock inte cyklamen och hibiskus - men jag bryr mig inte, dom har haft sin chans med mig.  
Tänk att det finns så många penséer, violer, pelargoner, tusenskönor, sippor, vivor ......ja, allt vad du vill i hur många färger som helst. Och ännu så länge är vi alldeles i början på det som så småningom ska bli vår och  sommar. Växthusen är överfyllda och det grämer mig att  jag glömde kameran och inte kunde föreviga blomsterhaven.
Klart att jag köpte! Men bara lite. En djupt mörkröd engelsk pelargon - har en förut som blommat otroligt fint i flera veckor och nu har mängder med nya knoppar. Mörkt röda tusenskönor och vita violer som jag planterat i en vid och rund zinkkruka och ställt på trädgårdsbordet. Väldigt vackra tillsammans, hoppas dom trivs ihop, det kan man ju aldrig var säker på. En  fröpåse åkte också med - Maken såg en chilikruka  på TV häromdagen och bestämde att sen sån ska vi ha, så nu har vi sått sju små frön som vi hoppas ska ge rika  knallröda skördar  att hotta upp maten med.      
Att trädgård och odling är stort och ligger i tiden är något ingen kan missa. Till och med större än att baka med surdeg har jag en känsla av. Visst är det härligt med alla dessa odlingsglada entusiaster som generöst delar med sig råd och tips alla möjliga media. Idag råkade det bli Ulriksdal som vi besökte, men en annan favorit är det lite mindre och väldigt trivsamma Brunnsvikens trädgård. Och Rosendal förstås - ofta, ofta ett underbart promenadmål när vi bodde i stan från tidig vår till senhöst. Det känns som ett MÅSTE att komma dit igen. Likaså vill jag väldigt gärna se den söta och duktiga Victorias odlingar i Zetas trädgård söder om stan. Det var hon som "pratade chili" (på TV) med Maken så han föll som en sten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar