onsdag 29 juni 2011

Njutningsmedel.

Morgondopp. Långsam frukost i solen på altanen.
Tyst sällskap av Maken, jämte tidningsläsning under missklädsam nerdragen kepsskärm. Ljuset är starkt. Slukar Håkan Nesser vars nya Himmel över London är följetong - tång eller tong - jag satsar på tong för tång kan det ju inte gärna vara. Eller?
Den är spännande, Himmel över London - himmel så länge sedan jag var där, inte sedan Estonia sjönk. En av mina absoluta favoritstäder. Vi var på väg förra året, men då tornade askmolnet upp sig och hindrade allt i sin väg.
Jag gillar dosen ett avsnitt om dagen - nu är jag tillbaka i följetongen igen, som alla intelligenta Eternelläsare säkert förstår. Men lite svårt är det att hålla koll på persongalleriet, särskilt dem som bara nämnts i förbigående: Carla till exempel, "som allt kretsar omkring" enligt den dagliga kortfattade personpresentaionen. Henne har jag inget minne av alls. Och bläddra tillbaka kan jag inte, i så fall måste jag rådda runt i "kärlet för tidningspapper"i soprummet. Så boken har sina fördelar. Men hon dyker väl upp.
Bloggen då! Ja, den är också på sätt och vis ett litet njutningsmedel men inget som jag prioriterar just nu p g a solen och vattnet. Och det bästa av allt; alla trevliga människar man träffar, ska träffa och planerar att träffa under sommarens soliga dagar.
I eftermiddag ska jag möta Stockholm, denna underbara stad. Även det är urlänge sedan. Ska köpa födelsedagspresent till Tvåan som fyller år på fredag och ska firas på lördag.
När vi nu är inne på njutningsmedel:
Bigarråer.
Jordgubbar.
Små röda tomater långsamt bakade i olivolja och överströdda med frasiga lättsaltade och olivoljestekta salviablad, svalt rosévin eller svalt vitt - helst sauvignon blanc.
Magasin Morberg - äntligen en ny tidning som verkligen känns härligt "ny" och fräsch, genomtänkt och väldigt snygg dessutom, trevligt format.
Fyra ljuvliga svanungar i släptåg på stolta föräldrar.
Potatisen i pallkragen? Ja, den växer och växer, blasten når upp till köksfönstret, men ännu så länge är det bara en enda planta som blommar. Så den njutningen , nypotatisen - en av de mest ultimata - får vi vänta på.
Olivträdet trivs. Nysatta lavendeln likaså. Chokladblomman blommar men drar löss - fram med grönsåpa - Clematisen klättrar som en tok och brister ut i nya mörkröda blommor, likaså snövita Schneewittchen och New Dawn har mängder av knoppar. Rosenskära och stjärnöga bara vräker generöst på med vita respektive möörkt rödlila blommor. Likaså lilla vita krypsaken som jag inte vet namnet på.
Och nu är det dags för ett dopp igen och en kort simtur.
Så nog finns det njutningsmedel.

1 kommentar:

  1. Jahaaa... shopping i stan... ja undrar ja va de kan bli för någe... :)Kram A

    SvaraRadera