torsdag 23 juli 2009

Man försöker tänka på miljön jämt och ständigt och ändå blir det fel.

I förrgår köpte jag en ny påse jätteräkor importerade från Asien. Fel, fel fel! Det vet jag ju. Räkorna fraktas långt med flyg och det är ju inte bra för miljö, det vet ju alla människor vid det här laget. Men nu finns det inga jätteräkor i Hägernäsviken och jag gillar dem verkligen. Särskilt grillade, lätt havssaltade och överströdda med hackad vitlök och persilja. Nu är det slut med det, jo jag tänker äta upp dom jag köpt förstås. Det är nämligen såhär att räkorna odlas på områden där mangroveträden växer - eller har växt - och nu hugger odlarna bort mangroven till förmån för jätteräkorna, vilket innebär stora och allvarliga ingrepp i miljön eftersom träden är oerhört viktiga för ekologin. Att avstå från att köpa jätteräkor är naturligtvis ingen stor uppoffring från min sida, men goda är dom.
Nu ser jag fram emot kvällens räkbegivenhet, hemförd av god granne direkt från Västkusten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar