onsdag 15 juli 2009

Lite av varje från veckan som gått.

Asnajsigt var ordet.
Häromdagen läste jag några små korta intervjuer i en tidning; några personer i olika åldrar tillfrågades om sina favoritresmål. En flicka beskrev sitt favoritresmål som asnajsigt. Jag minns "asnajsigt" men jag kommer inte ihåg vilken land/stad/plats hon beskrev så målande. Och jag har inte kunnat kolla eftersom tidningen åkt iväg till "det för papper avsedda kärlet" i soprummet. Asnajsigt - ett fruktansvärt torftigt ord om man ska beskriva ett ställe man gillar! Som man verkligen känner för. Jodå, jag vet att jag inte riktigt hänger med i språkutvecklingen - men asnajsigt!!!!

Fynd!
Gissa vad jag hittade i en säck med skänkta saker på Kupan i förra veckan! Mycket har jag sett och förvånats över, men det här tog priset: ett par begagnade öronproppar med lite vax på!
Asnajsigt att ge bort något sådant. Eller hur.
Annars packade jag upp väldigt många bra saker den dagen. Men inte just i den säcken. Och man undrar vad givaren hade tänkt.

Konfirmation.
I söndags var vi på en ung släktings konfirmation. Om jag förstått saken rätt så går konfirmationsundervisningen idag ut på att tala med ungdomarna om etiska frågor. Så oerhört mycket bättre än på "den gamla goda tiden" när man tvingades lära sig budorden i rätt ordning och dessutom förklaringar - på ett ålderdomligt och högtravande språk - till dessa utantill.
En mycket trevlig dag dessutom.

Utflykt.
Till Trosa med döttrarna har vi utflyktat en dag flera år i rad. Så även i år. Ömsom sol, ömsom skurar spådde SMHI. Och rätt hade dom. Men vi hade tur. Skurarna hade passerat innan vi kom fram. Vanligtvis äter vi lunch på Fina fisken men i år blev det Pumpen på Oaxen. Härligt att sitta på bryggan under segelduk och äta rökta räkor och pinfärsk torsk.

3 x bad idag - 19 grader.
Ja det var bäst att passa på. I morgon är det regn på gång igen. Och då är jag på Kupan - få se vad man hittar då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar