lördag 20 juli 2013

Växlande molnighet - sommarens vanligaste ord

åtminstone i våra trakter här på Östersjökusten. Om något är pålitligt denna sommar så är det molnen, ett och annat vitt och sommarbulligt, men mest är det många olika varianter i grått och åskblått som sveper fram. Många är täta och tjocka och ser regnstinna ut, men inte en droppe släpper de ur sig. Marken är snustorr av vattenbrist och inte blir det bättre av blåsten. Idag och igår var den nordan som ven runt knutarna och drev iväg 18-gradiga simvattnet. Nu på morgonen bara 10 och då blir det inga 300 meter. Jag gick inte ens i.
Tid för böcker och Ruzzle.
Inga nya böcker för tillfället, jag läser om. Gör inget, många minns jag inte ett dugg av, men jag vet att jag läst dem, andra har jag en svag aning om. Det är väl resultatet av att läsa fort och konsumera så mycket som möjligt istället för att läsa med lite eftertanke. Numera läser jag l å n g s a m t,  l å n g s a m t och det beror på åldersförändringarna i gula fläcken i högerögat. På gott och ont kan jag tycka, i alla fall när det gäller läsa och komma ihåg vad jag läst - åtminstone boken jag läste innan.

JEAN PAUL GAULTIER

Dagen denna vecka när solen sken från morgon till kväll valde Tvåan och jag att åka in till Stockholm och besöka Arkitektur- och designmuseum där Jean Paul Gaultier visar sina helt fantastiska kreationer. Det ångrar vi inte, det var en upplevelse från början till slut. Verkligen. Gå dit. Du måste.
Tänk dig till exempel en leopardmönstrad aftonklänning där varenda prick och skiftning i leopardmönstret är ett pärlbroderi, pyttesmå pärlor i leopardskinnets alla skiftningar. Det är hantverk i yppersta klass. Eller en handstickad randig överdel i siden till en kjol i strutsfjädrar.
Och dockorna som bär kläderna! Somliga med projicerade ansikten som ler, blinkar, tittar på dig ...Nu ska jag inte försöka mig på att förklara, det måste ses. Jag upprepar: GÅ DIT. Utställningen stänger 22 september.    
  
NORRTÄLJE

Greps av rastlöshet. Bara sådär TVÄRT vid 14-tiden igår. Och vad hittar man på då? Maken föreslog en kort utflykt till Norrtälje. Jag vet varför. Det finns en jättefin liten ostaffär där. Med ostpåsen i handen flanerade vi en timme på stan och tittade in i några andra favoritbutiker. Och si! Rastlösheten blåste bort - ja det blåste hårt i Norrtälje - och vi vände näsan hemåt igen till spaghetti med pesto och ett gott rött vin plus norrtäljeosten som dessert.  


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar