måndag 22 juli 2013

Rouge Cardinal

På senvåren, eller kanske tidig försommar, köpte jag en clematisplanta. Rouge Cardinal stod det på lappen och bilden i handelsträdgården visade en mättad mörkröd skönhet. Så enastående vackert det blir om jag planterar den i vid det ljusgrå planket intill vår blekrosa New Dawn, tänkte jag, i en rejäl kruka och köper passande jord. Sagt och gjort.
Det blev inte så bra. Den lilla plantan vägrade att växa, bladen tynade bort. Jag nändes inte kasta bort den bums utan flyttade in den i ett hörn. Där har den stått utan vatten. Men så idag när jag rev runt bland mina krukor såg jag - trodde inte mina ögon - att minsann hade en liten stängel rest sig ur jorden och även satt små blad.
Nu väntar jag inte någon överdådig blomprakt i år, men det känns lite kul.
Hoppas kan man ju alltid.
Men nästa sommar! Då!!!!! Man kan ju ha tur. Lika stor tur med en Rouge Cardinal som med en New Dawn. Den såg verkligen inte särskilt pigg ut efter långa vintern. Lika bra att gräva upp den, tänkte jag, men gav den en chans, man vet ju aldrig. Och i den var det minsann liv, den har burit massor av blommor i flera veckor.  
        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar