lördag 22 juni 2013

Grågrå, grågrå, grågrå, grågrå,

grågrå, grågrå......(melodi: Jag tror, jag tror på sommaren....)
Försök att sjunga.
Visst tror jag på sommaren och en lång rad soliga, varma dagar men  idag, midsommardagen 2013, är det jämngrått - inte i vid 5-tiden morse om sanningen ska fram och då valde jag tyvärr att stanna kvar i sängen en stund, fullständigt övertygad om att det var solsken och blankt vatten som gällde hela dagen. Men resten. Varmt ja, men ingen sol. Som ihärdig badare går man ändå ner och tar ett morgondopp bland grågråa höga och kolossalt skvalpiga, guppiga vågor. Jag älskar att bada som du vet, men jag gillar inte att bli blöt i håret, eller rättare sagt om huvudet.
Frukosten skulle vi äta ute. Naturligtvis. Det gör man när det är midsommar. Pyttsan, det blåste alldeles för hårt, nästan så skinkbiten flög av knäckebrödsmackan. Så vi fick äta inne. Lunchen likaså - resterna av midsommaraftonens sill- strömming- och laxanrättningar, plus Makens goda köttbullar, som vi inte plockade fram på midsommarafton och Ettans delikata Västerbottenost, som vi glömde. Men vi klarade oss bra med det som ändå var med på aftonen ackompanjerat av Ettans goda starköl och avrundat med Tvåans Pavlova,  överdragen med lemon curd och grädde och dekorerade jordgubbar, Tvåans superperfekta björnbär och våra "hemodlade" smultron och rabarber.
Superperfekt förresten?
Kan något vara mer än perfekt?
Perfektare, perfektast?
Mer perfekt?
Mest perfekt?
Visst brukar rabarber vara lite knubbiga?
Inte mina, få och tunntunna är dom. Men goda. Man kan äta dem råa. Och det var tur att vi hade jordgubbar för smultronskörden var bara 18. Jag vet, på en Pavlova ska det vara jordgubbar, men man kan väl i mprovisera och skapa själv! Eller? Nej, då blir det ingen RIKTIG Pavlova. Fler bär: absolut ljuvliga bigarråer.
Vad gör jag nu? står det i Facebook.
Tittar ut i den grågrågrå och funderar på lite på livet - tänker på gode vännen H som begravdes i veckan.
 

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar