tisdag 20 mars 2012

Vårdagjämning!

Det är väl ett fint ord. Så hoppfullt och längtansfyllt. Idag väldigt kyligt, men vi kan ju inte vänta oss allt på en gång. Vårdagjämning och vårvindar går aldrig riktigt ihop. Men i morgon är vi lovade varmare vindar. En liten försmak av det som komma skall.
Om bara några månader är det dags att hoppa i Värtan igen - måtte badstegen komma på plats i god tid. Jag menar, våren och försommaren kan ju slå till fortare än man anar. Och jag har stenkoll på var jag vinterförvarat baddräkterna.
Isen ligger fortfarande men ser ut att ha spruckit en bit längre ut från min strand räknat - kan förstås vara en synvilla. Sorbétigt är det i alla fall. Och jag har sett måsar flygande över viken. Det brukar vara ett tecken på att isen är på väg bort, det sa i alla fall min pappa. "Nu har måsarna kommit till Västerviken så i morgon går isen upp", sa han. Och det slog alltid in.Såvitt jag minns i alla fall.
Naturobservanta har sett tussilago och en och annan blåsippa även här i Stockholms norra förorter. Snödroppar, krokus och vintergäck lär också ha tittat upp i södervända rabatter. Men jag har varken sett det ena eller andra trots att jag spanat.  
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar