måndag 5 mars 2012

En gentleman och en besserwisser.

Så kan man beskriva de två herrar jag vid två olika tillfällen stötte ihop med i fredags.
Gentlemannen - lite berusad - stötte jag ihop med i T-banan vid Östermalmstorg. Jag satt på bänken och väntade på Mörbytåget och han steg av Ropstentåget. När tåget lämnade perrongen steg han fram till mig och sa bekymrat "lilla vän, sitter du här och dagdrömmer så du glömmer att stiga på tåget". Jag svarade att jag skulle till Mörby och inte till Ropsten men tackade honom i alla fall för vänlig omtanke. Då slog han sig ner, böjde sig fram lite, tittade på mig ch talade om hur enastående söt jag var.
Och vad gör man? Tackar och tar emot förstås och slår ifrån sig samtidigt .....nej, söt är jag verkligen inte och föreslår en liten glasögonputs.
- Jag tror att jag är lite full surru, tycker du att det är för tidigt? fortsatte han  Och det tyckte jag ju, klockan var ju inte 12 än, och sa åt honom att försöka äta något så han fick lite blandning i magen.
- Ja, jag har snart hållit på en månad nu. En månad går bra surru, sen får man skärpa sig lite. Och morse behövde jag en återställare, det är så det är. Då mår man bra. Och du ÄR söt, min syn är alldeles utmärkt. Det spelar ingen roll att jag är full. Så kom tåget och jag sa adjö och han - jag ska göra som du säger, nu går jag går direkt upp till Östermalmshallen och äter en soppa, hej med dig lilla vän och ha det så bra. - Bra! Ät ordentligt och ha det så bra själv.

Besserwissern - han var spik nykter - och hans kvinnliga följeslagare träffade jag hemma. Han kan och vet allt. Han bor i vårt område. Jag öppnade garagedörren för dom och alla deras kassar.
- Tänk att vi ska få rökeri här, sa han. - Rökeri???? sa jag. Besserwissern tittade på sin följeslagerska och sa - hon fattar ingenting och så småskrattade han åt sin oerhörda lustighet och min dumhet.
Men jag fattade!
I hans hus flyttar nämligen en rökande dam in om några veckor. Hon bor nu i ett hus i närheten. Hon röker  på sin altan. Och det gillar Besserwissern inte alls och det är minsann fler än han som inte.... han FÖRFASADE sig. Hur skulle det BLI? Borde man inte FÖRBJUDA? Det MÅSTE man ju kunna förbjuda! Tänk så mycket rök det ska komma in till dom som bor ovanpå! Hon röker en cigarrett var TJUGONDE MINUT!!!!
Hur han nu kan veta det. Står han bakom hörnet ock räknar? Nejdå, jag VET , jag har SETT med egna ögon, och HÖRT  av andra. .......Här har vi ett STORT PROBLEM att brottas med. ETT STORT problem. Tänka sig att hon...förstöra luften för oss andra.....
Då tänker jag krig, skottlossning, maktvälden, huligangäng, barn som far illa och blir misshandlade, förföljelser, våldtäkt, orättvisor ....  Det finns större problem i världen än en rökslinga från en cigarrett som drar förbi ens balkong.
Jag opponerade mig, tycker inte det är så farligt, röken är ju flyktig och försvinner på ett ögonblick utomhus. Och lite tolerant får man väl ändå vara, inse att alla andra inte alltid tycker, tänker och lever som jag själv.  Inse att vi har olika vanor och olika laster och olika livsstil även om vi råkar bo i samma hus. Men Besserwissern ÄR TOLERANT, det är han VERKLIGEN. Han kan till exempel stå ut med att folk spelar musik jättehögt hela natten.....fast inte längre än till 02.00!  Och du måste väl hålla med....du kan faktiskt inte göra något annat.... Jo, jag tycka och tänka vad jag vill. Och det kan besserwissern också.
Besserwissern är antagligen inte särskilt förtjust i mig som inte höll med - men det är ett problem jag lätt kan leva med.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar