onsdag 20 juli 2011

Har man inga bekymmer så skaffar man sig!

Bekymmer 1 är den där måsungen som håller till på gården, ibland på gatan, ibland nere vid bryggan, och ser ut att inte kunna ta vara på sig själv. Hittills har han bevisligen - eftersom han fortfarande struttar runt - klarat sig rätt bra. Och mamman bevakar från luften eller taket. Dock inte så ofta som hon borde, tycker jag. Men vad vet jag om måsar och hur de tar hand om sina ungar? Att måsar har ett språk märks tydligt, lockande, varnande och uppmuntrande om vartannat. Ungen bara piper, struttar, guppar och piper. Igår tog han plötsligt en liten flygtur, flög direkt upp från marken och iväg ett 30-tal meter på 2-3 meters höjd. Bra, då kan han ju i alla fall lyfta om en katt dyker upp. Något får han väl till livs, men vad han pickar i sig vet jag inte, lite frön kanske. Äter måsar frön? Har funderat på att lägga ut en strömming innan jag lagar middag.
Bekymmer 2 är vattenscooteråkarna som störtar omkring som vettvillingar på viken. Fram och tillbaka, sveper omkring i cirklar och väldigt nära land. Vi har illande röda kepsar på huvudet ifall någon dyker upp när vi är ute och simmar. Fullständigt hänsynslösa är dom. Och särskilt väl utvecklade hjärnor har dom inte. Hörde att några scooterburna ljushuvud i MYCKET hög fart nära Näsaäng gett sig in mitt bland sjöfåglarna och skingrat familjerna och haft hjärtligt roligt åt sin bravad. Vilka hjältar!
Bekymmer 3 - sommaren går aldeles för fort.

1 kommentar:

  1. Jag ser att Du har fullt upp med faglarna och annat! Jag ar i K's hus och vaktar katt, darfor saknas prickarna (Eriks dator).Forra helgen var jag hos Maria och var gronsaks- o kryddodling vaxer, ograset ocksa. Var salvia hade vaxt till det tredubbla! Jag minns att du sa ngt om vad man kunde gora med bladen som var gott till en drink. Kan Du vid tillfalle och ork delge mig det? Onskar en fortsatt trevlig sommar. Halsa brodern!
    PS Jag tackade for senast via din blogg, jag tackar igen for en trevlig dag med god mat och trevligt sallskap!
    Kram

    SvaraRadera