söndag 28 februari 2010

Visst blir man trött på ord och uttryck!

"Livspussel" till exempel, som blivit så vanligt.
Alla lägger livspussel! Och tycker lite synd om sig som har så mycket att göra.
Framför allt yngre personer med små barn. Livspussel? Minst 5000 bitar med blå himmel, gröna skogspartier - ja ta vad du vill som är svårt att lägga när man sitter där med en hoper bitar framför sig. Men det är väl för katten inget nytt - vem har inte trixat med tider hit och dit? Och hinner man inte med - eller tycker att allt är så JOBBIGT får man väl skära ner på ambitionerna - offra några upplevelser/aktiviteter, lite självförverkligande etc för att få den där åtråvärda tiden som är så viktig men inte finns - men ändå finns med lite omprioritering och planering. Man behöver till exempel inte göra allt "som alla andra gör", inte ha gjort precis allt innan man är 35. Det är faktiskt kul att ha lite kvar när barnen inte längre kräver så mycket passning och omsorg - OCH när man blir

"Pensionär" - ett annat ord jag är lite less på. Han är pensionär. Hon är pensionär.
"Ja, jag är ju pensionär" säger jag själv ibland och är färdig att bita tungan av mig. Vadå pensionär? Jag är jag, som visserligen slutat rusa upp varje morgon och störta till jobbet, men istället har en massa annat för mig, som faktiskt känns meningsfullt även om det inte ger några pengar. Och inte tär jag vare sig på samhället eller något annan. Möjligen på maken, som tjänat betydligt mer än jag under de "produktiva" åren. Men det bjuder han så gärna på. Tror jag.

Så har vi "varumärke"! Slitet, slitet, slitet. Det går inte en dag utan att ordet vaumärke nämns i olika sammanhang.
Man måste vårda varumärket.
Varumärket tar skada.
Det gäller att leva upp till varumärket.
Varumärket håller inte vad det lovat.
Jag ska verkligen akta mig för att solka ner Eternellen.

"Sätta på kartan" också.
Allt ska sättas på kartan.
Inte vet jag, men jag tror att det började när Östersund sökte något vinter-OS.
OS skulle hjälpa Östersund att hamna på kartan. För Lillehammer fanns ju där.
Därmed inget ont sagt om Östersund.
Det spelar ingen roll vad du gör. Är du från Pyttesta och sjunger en låt i melodifestivalen och blir "stjärna" så hamnar Pyttesta på kartan. Hoppar du högt och kommer från Skuttunge så har även Skuttunge sin givna plats. Och ett VM av något slag i Skuttunge vore naturligtvis mumma. Då!!!! Turister från hela världen skulle flockas där.
Tänka sig - Bjuv finns numera på kartan, enligt en intervju med en förtjust dam från trakten. Tack vare Anna Anka, som bevars kommer därifrån.
Inte tack vare Findus, som - om jag inte minns fel - funnits där i många år, men Anna Anka smäller väl högre.

Jag blir så trött.
Godnatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar