lördag 20 februari 2010

Och nu är det vinter och skidan den slinter i bukter och finter, går bra, går bra....

Är det någon som minns den gamla vintervisan?
Sjungs den fortfarande kanske? Jag kan inte minnas att jag hört den sedan jag var i "och nu är det vinter-åldern". Och det är länge, länge sedan.
Vitt, vitt, vitt så långt man ser sedan snart två månader tillbaka. Kylan nyper i kinder och hakspets och näsan blir röd. På långpromenaden igår valde jag att gå Djursholmsvägen i stället för att pulsa längs stranden. Men det blev dubbelt jobbigt eftersom plogbilen körde om mig och svepte upp all snö från vägen på trottoaren.
Nej jag gnäller inte, tvärtom tycker jag att det är bra när det är vinter när det ska vara vinter. Men efter sportlovsveckorna får det gärna vara slut.

2 kommentarer:

  1. hans.raab@uni-tuebingen.de13 februari 2011 kl. 17:23

    Hej,
    samma här - gick just och gnolade på den...
    Vi sjöng den i min barndom på 50-talet i Helsingforsregionen och jag tror det var min mormor som lärde mig den - hon var född 1901. Och så har jag för mig att vi sjöng den i skolan och att den fanns med i någon skolsångbok från den tiden!
    Ja vintern är härlig!!!

    SvaraRadera