söndag 19 december 2010

Blandade känslor en alldeles för tidig söndagsmorgon.

I bloggande ögonblick är klockan 06.38. Tidningen har inte kommit, jag har väntat på den sen 05.10. Löjligt! Jag vet, vad farao ska man upp och göra så dags? En söndagsmorgon?
Det snöar inte, men snön virvlar och yr tätt med ostvindens hjälp från taket till det så kallade ateljéhuset, som delvis döljer vår sjöutsikt. Yr och lägger sig i böljande vita vallar. I vallen på min altan sitter en morgonpigg koltrast i en liten fördjupning den fixat åt sig och ser sig omkring. En kolsvart uppburrad boll mitt i det vita. Och under gårdslinden såg jag haren för en stund sedan - hoppas han hittade den fina eco-moroten som vi slängde ut igår kväll till hans tidiga frukost. Det är inte säkert, det en vall under linden också.
Tidningslös har jag roat mig med Cecilia Hagens "Blandade känslor" en kåserisamling från 1997, som jag hittade på Kupan häromdagen. Hon är rolig och träffsäker, Cecilia. Perfekt underhållning till en tidig och stor café au lait när man vaknat och inte kan somna om. Bland annat läste jag ett stycke där hon mitt i natten ligger vaken och väntar på att barnen ska komma hem. Och vem har inte oroat sig för barn som varit ute när klockan dragit iväg långt in på småtimmarna? Den tiden är förbi både för Cecilia och mig - mina är i varje fall utflugna för länge sedan både Ettan, Tvåan, Trean och Fyran. Min värsta barnoro pågick när mobiltelefonerna inte var varje unges egendom. Och vilka berg man byggde av nästan ingenting. Gör fortfarande ibland - nej rätt ofta. Mammor är som gjorda för oro.
Fortfarande ingen tidning. Jodå, jag kan läsa på nätet, visst kan jag det, men det är inte samma sak. Jag vill ha min tidning. Samtidigt förstår jag att det säkert tar tid för tidningsbuden att ta sig fram och dela ut en så här pulsig morgon. Och idag ska vi iväg till Sigtuna på lunch - väldigt trevligt, det har vi sett fram emot. Men ska vi verkligen ut? Efter väderleksrapporten igår kväll känns det inte riktigt lika kul. Mer snö och kaos att vänta. Och kaos har det ju varit de senaste dagarna på många ställen även nere i Europa sydligare delar. Fyran i Florens sms-ade igår att det knappt gick att komma fram i stan och att plogar och snöskyfflar är mer eller mindre okända begrepp där.
07.28 - fortfarande ingen tidning, så vad ska jag göra nu, pröva sängen en stund kanske,
God morgon. Ha en bra dag!

1 kommentar:

  1. Ja visst undrar man varför man måste vakna så tidigt när man är ledig.... Hoppas att ni hade trevligt i Sigtuna. Kram C

    SvaraRadera