onsdag 4 november 2009

Jan har lovat mig en basker.

Just en basker, du läste helt rätt. Fast på skoj.
Anledningen till detta generösa löfte är att jag går på en akvarellkurs. Väldigt trevligt och givande. Jo, jag har målat lite förr, men det är länge, länge sedan. Och akvarellfärger har jag inte använt sedan skolan. Och det är ju RIKTIGT länge sedan. Knappt så jag kommer ihåg det. Jooooodå det gör jag, och stort tack till den för nästan lika länge sedan bortgångna Inga Carlsson för underbar och inspirerande undervisning. Hon lärde oss framför allt att SE bilder.
Vi är åtta damer i gruppen plus Karin som leder kursen. Till åldern inte helt unga kvinnor. Men väl till sinnes och nyfikna på måleriets mysterier och lite förundrade över att vi alla - enligt positiva Karin - lyckas riktigt bra i färgernas och formernas labyrinter. Några har målat förr, andra är nybörjare. Idag har vi gjort en övning i grått - blandat, blandat och blandat färger. Gråskalan är verkligen enorm, det tror man inte. Vi har målat stenar, stora bumlingar på en strand och med himlen som bakgrund.
Karin visar och ger tips.
Det ser lekande lätt ut.
Hon lägger skuggorna exakt rätt så att stenarna får den rätta rundningen och den rätta skuggningen.
Lätt är det inte varken med rundning eller skuggor.
Men kul. Och intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar