onsdag 13 januari 2010

Men snälla Annika Falkengren!

Sömnlöshet tvingade upp mig tidigt, tidigt i morse. Gjorde en kopp kaffe och hämtade in tidningarna. Efter att ha kollat haren, som ömsom och lite planlöst hoppade omkring ute i snön, ömsom gnagde på nerfallna kvistar från linden, satte jag mig i läsfåtöljen.
Öppnar tidningen och ilsknar snabbt till.
Jätterubrik på Svenskans förstasida: SEB:s bonusar kan bli större än vinsten.
Senare i texten: Trots att SEB kommer att redovisa ett katastrofalt vinstfall för 2009 kan banken betala ut 1,8 miljarder kronor i bonus.
Av texten framgår också att SEB:s troliga vinst för 2009 är 1,5 miljarder mot dryga 10 miljarder 2008.
Det är möjligt att bonusarna inte betalas ut, men de är ändå AVSATTA FÖR ÄNDAMÅLET.

Men hallå Annika och din ledningsgrupp och styrelse!
Hur står det till egentligen? Hur tänker ni?
Så sent som igår sade jag tack och adjö till SEB, tog ut pengarna från mitt lönekonto och satte in dem i annan bank. Jag var nöjd med beslutet då och är ännu nöjdare idag. Summan var blygsam, men i alla fall en markering. Mitt fondkonto i SEB har jag avslutat för länge sedan.
Jo, jag vet, det är inte bara SEB som delar ut bonusar till mäklare, analytiker och direktörer utan att de egentligen gjort sig förtjänta av det. För det har man väl inte om man gjort felsatsningar som gjort att affärerna gått dåligt? Eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar