söndag 18 juli 2010

Vi vill ha regn!

Vi är lovade regn i östra Svealand.
Och regnat har det gjort på sina ställen - men inte i Hägernäs.
Det hjälpte inte att jag köpte parasoll!!!
Gräsmattorna törstar, torra och gula.
Disigt är det, punktvis mörka molntappar - men inte en droppe.
Jo, ett par i går kväll, man kunde räkna dem på asfaltsgången.
Solen, den varma och i sommar så slösande, döljer sig i diset - lite skönt egentligen med en paus.
Fläkten från viken - lite mer svalkande än igår.
Inga badare på bryggan!
Fint, då kan man ta sina dopp i fred och slipper att reta sig på solbadare som timme efter timme brer ut sig precis vid bryggans enda badtrappa.
Visst är det smart!!!! Bryggan är faktist lång.
Tomaterna i min odling är många men fortfarande gröna.
Behöver vatten. Och jag vattnar flitigt
Squashen växer så det knakar, bär tyvärr inte så många squashar men blommar vackert.
Behöver också vatten. Jag häller på.
Chokladblomman har fått löss - jag blandar såpdrink och sprutar.
Lavendeln är tålig men får naturligtvis också en skvätt.
Nysatta New Dawn klättrar fortfarande inget vidare men blommar, likaså Schneewittchen har vackra vita blommor, absolut självlysande i mörkret - det är ju mörkare redan om kvällarna: det sämsta med sommaren är att vi går mot mörkare tider.
Nej, tjata nu inte om hur mysigt det är att tända ljus om kvällarna.
JAG VILL INTE TÄNDA LJUS!
Inte än. Jag älskar ljuset från den ljusa himlen i sena kvällar.
Svanparet seglar omkring med sina fem ungar.
Andmamman har bara en unge kvar av sina fem, det lär finnas en hermelin i trakten - jädrans rovdjur.
Slut på semestern! Spisrosröd dotter A bjöd på läcker buffé: fritérade ris/saffransbollar, carpaccio, cevice med asiatstuk och persikosorbet. Hjärtligt tack. Supergott. Tyvärr glömde jag att fotografera de vackra anrättningarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar